Menurut kenyataan yang dikeluarkan oleh Pemuda PAS (Perlis), Suruhanjaya Interfaith adalah:- sebuah suruhanjaya yang dicadangkan penubuhannya seperti sebuah badan berkanun yang mempunyai kuasa undang-undang yang boleh mengubah ajaran sesetengah agama (baca: Islam) akibat desakan penganut agama lain.
- Badan ini berfungsi mirip sebuah Mahkamah dan segala keputusannya adalah muktamad ke atas agama yang bersabit.
- Suruhanjaya harus setiap saat secara bebas melakukan fungsinya sebagai badan penasihat, konsultatif dan damai
- untuk mempromosikan kesedaran akan prinsip dan keyakinan dari pelbagai agama dan kepercayaan dunia (pasal 5 (1) (a)
- untuk menasihati Kerajaan dan / atau pihak berkuasa yang relevan dari aduan terhadap pihak berkuasa tersebut dan mengesyorkan kepada Kerajaan dan / atau kuasa seperti langkah yang tepat yang akan diambil (bahagian 5 (1) (b)
- menyelesaikan pertikaian atau membaiki perbuatan atau kelalaian, yang berasal dari atau merupakan pelanggaran harmoni keagamaan dengan cara pengantaraan, perundingan atau perdamaian (pasal 5 (1) (i)
Sekutu Jawatankuasa Penyelarasan Islam NGO (ACCIN) menunjukkan bahawa ada agenda tersembunyi pada bahagian penyelenggara Inisiatif. ACCIN menyatakan:
TERDAPAT AGENDA TERSEMBUNYI
- IFC cuba untuk memotong dan merampas kuasa Negara Islam Badan Keagamaan
- IFC akan melewati Mahkamah Syariah
- IFC mahu menggunakan Mahkamah Sivil untuk memutuskan Matters Agama Islam
- Pembentukan IFC merupakan gangguan pada Intra-Negeri Muslim (BUKAN Hal Antar-Agama) (sic)
- IFC akhirnya akan melanggar hak-hak kaum Muslim untuk melaksanakan Islam sesuai dengan ajaran Al-Quran dan Hadis
ACCIN menyatakan:
Pihak Penaja jelas menunjukkan sikap yang anti-Islam. Ini adalah kerana beberapa memorandum yang dikeluarkan oleh mereka sebelum ini seperti berikut:
Seseorang Muslim patut diberi hak untuk meninggalkan Islam walaupun agama Islam tidak membenarkannya;
Artikel 11 Perlembagaan Persekutuan (dilihat dari aspek pelbagai dokumen antarabangsa mengenai hak asasi manusia dan hujah-hujah kes mahkamah di negara-negara bukan Islam) seharusnya diguna-pakai dalam menentukan hak seseorang Muslim memilih untuk murtad, dan bukannya undang-undang syarak;
Untuk memudahkan proses murtad Mahkamah Sivil dan bukannya Mahkamah Syariah yang seharusnya diberi kuasa menentukan hak seorang Muslim itu keluar dari agamanya;
Usaha yang diambil oleh Pihak Berkuasa Syariah Negeri memulihkan orang-orang yang bakal murtad dipertikaikan;
Istilah Muslim di bawah Undang-undang Enakmen Negeri terlalu luas walaupun didapati konsisten dengan undang-undang Syariah;
Seseorang itu tidak harus dianggap Muslim hanya disebabkan kedua ibubapanya Muslim atau beragama Islam atau dalam keadaan lain berdasarkan Undang-undang Syariah. Individu berkenaan sepatutnya membuat pilihan atas kehendaknya sendiri;
Agama seseorang Muslim itu tidak sepatutnya tercatat pada Kad Pengenalannya.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan