Isnin, 30 Mei 2011

Asas Perjuangan UMNO.

Pertubuhan Kebangsaan Melayu Bersatu atau dalam Bahasa Inggerisnya  United Malay National Organisation atau lebih dikenali dengan nama UMNO adalah sebuah parti politik  orang Melayu yang memperjuangkan Alif(Agama),Ba(Bangsa) dan Ta(Tanah air).
Ditubuhkan di satu perhimpunan yang di kenali sebagai Kongres Melayu Se-Malaya yang diaturkan oleh Persatuan Melayu Selangor di Kelab Sultan Sulaiman,Kampung Baru,Kuala Lumpur pada 1hb-4hb Mac 1946.Kongres itu telah meluluskan 3 perkara utama:
  1. Menubuhkan Pertubuhan Kebangsaan Melayu Bersatu
  2. Menentang penubuhan Malayan Union
  3. Mengadakan Derma Pelajaran Melayu
Setelah dibincangkan maka secara rasminya Tertubuhlah UMNO pada 11hb Mei 1946 di Istana Besar Johor Bahru.UMNO merupakan parti politik terawal ditubuhkan,penggerak penentangan Malayan Union,Penetap  fasal-fasal Perlembagaan Persekutuan yang mempertahankan hak orang Melayu/Bumiputera tanpa mendiskriminasikan hak kaum lain,Alat penyatuan rakyat pelbagai kaum dan pembina kestabilan politik,ekonomi,sosial dan keamanan negara.
Kemudian UMNO telah menjadi teras pada pakatan parti politik pelbagai kaum iaitu PERIKATAN dan kemudiannya dikenali sebagai Barisan Nasional.Dan semenjak PRU yang pertama pada 1959 (walaupun pada dasarnya pilihan raya pertama  pada 1955)Parti Perikatan atau sekarang dikenali sebagai BN telah menunjukan satu potensi yang baik kepada rakyat Malaya ketika itu.Potensi dan gerak kerja yang baik itu berterusan sehingga kini dan cabaran demi cabaran telah ditempuhi namun pada PRU ke 12(2008)walaupun BN tidak memperolehi majoriti 2/3 di Parlimen akan tetapi UMNO masih memenangi 66% kerusi yang ditandinggi oleh calonnya.Ini masih lagi tertinggi berbanding parti-parti lain yang mencalonkan orang Melayu sebagai calon.Justeru,secara prinsipnya UMNO masih lagi menjadi parti yang mendapat kepercayaan orang Melayu.
Walaupun begitu,UMNO wajar mengembeling seluruh kekuatan baggi menghadapi perubahan masa,kepelbagaian kehendak rakyat,membina ketamadunan bangsa melalui pendekatan proaktif dan srategik dan juga tohmahan parti pembangkang yang secara berleluasa memutarbelitkan fakta.
Namun begitu UMNO seharusnya tidak lari dari Asas dan Tujuan
  • Mempertahankan kemerdekaan dan kedaulatan negara
  • Mendokong dan mempertahankan Perlembagaan Persekutuan,Perlembagaan Negeri dan raja Berperlembagaan
  • Menegak,mempertahan dan mengembangkan Islam sebagai agama Persekutuan serta menghormati prinsip kebebasan beragama.
  • Mempertahankan kedaulatan rakyat dan keadilan sosial dengan mengamalkan Sistem Pemerintahan Demokrasi Berparlimen serta memajukan rakyat Melayu dan Bumiputera khasnya dan Rakyat Malaysia amnya.
  • Menjamin kedudukan Bahasa Melayu(Bahasa Kebangsaan) sebagai bahasa rasmi yang tunggal dan Kebudayaan Kebangsaan yang berteraskan Kebudayaan Melayu.
  • Mewujudkan kerjasama antara kaum bagi melahirkan satu bangsa Malaysia yang kuat dan bersatu berasaskan kepada prinsip-prinsip Perlembagaan.
Namun masih ada segelintir pemimpin yang masih kurang sedar dan kurang arif dengan asas-asas ini.Perkara asas ini perlu pemerkasaan yang serius bagi menjamin kemenangan UMNO(BN) dalam menempuhi PRU 13 akan datang.

Tiada ulasan: