Selasa, 31 Mei 2011

Kesan Kenaikan Tarif Elektrik.Adakah Kita Merasainya?

Aku nak rumuskan isu berkaitan tarif baru elektrik
  1. Struktur tarik baru menyaksikan 75% atau 4.4 juta daripada 5.94 juta pengguna tidak akan mengalami kenaikan bil bulanan jika mengekalkan penggunaan pada 300 kWj atau kurang(RM77 sebulan).
  2. Penyelarasan yang berkuat kuasa 1 Jun 2011 ini dilakukan selari dengan penyemakan semula harga gas untuk sektor elektrik di Semenanjung yang berkuatkuasa pada tarikh yang sama.
  3. Bekalan Elektrik percuma kepada pengguna yang bilnya dibawah RM20 dan kerajaan menjangkakan akan menanggung kos RM122juta untuk biayai bekalan percuma ini.
  4. Tarif industri khas ditawarkan kepada sektor industri yang perbelanjaan bil elektrik mereka melebihi 5% kos operasi masih dikekalkan.
  5. Kerjaan akan memperkenalkan insentif tertentu dalam tempoh terdekat bagi menggalakkan pengguna membeli peralatan elektrik cekap tenaga.
Ini bermakna walaupun tarif baru elektrik dikeluarkan untuk mengurangkan subsidi kerajaan tetapi sebenarnya ia tidak memberikan kesan yang lebih kepada masyarakat.Sebaliknya pengurangan subsidi yang dibuat membolehkan kerajaan menggunakan lebihan subsidi itu ke arah perkara yang lebih baik kepada masyarakat.
Kerajaan meluluskan permohonan TNB untuk menaikkan tarif asas sebanyak 2%,ini akan membolehkan TNB mempertingkatkan pelaburan dalam menyediakan infrastruktur yang lebih baik namun kerajaan masih lagi mengekalkan perkara berikut:
  1. Pemberian diskaun 10% kepada institusi pendidikan yang dibiayai sebahagian oleh kerajaan seperti mana yang diberi kepada rumah ibadat dan institusi kebajikan
  2. Mengekalkan tarif pertanian yang diperkenalkan pada 2006
Kita jangan terlalu dibuai oleh politik pembangkang yang hanya memanipulasikan keadaan untuk memburuk-burukkan kerajaan.Adalah lebih baik kita memfokuskan kebaikan-kebaikan yang telah diberikan oleh kerajaan kepada kita dari kita memikirkan keburukab yang didondangkan oleh pembangkang yang sebenarnya hanya melalak untuk menuju satu jalan ke Putrajaya.Fikir-fikirkanlah..

Tiada ulasan: