Ahad, 29 Mei 2011

Fahamkah Perjuangan Anda?

Pernah suatu ketika aku bersembang-sembang dengan seorang fanatik PAS mengenai politik sekarang.Sebenarnya aku memang tidak suka dengan orang-orang yang terlalu taksub dengan politik ini.jadi aku sengaja menegur beliau mengenai politik PAS dan apa perjuangan yang beliau mahu.Beliau dengan megah menceritakan yang perjuangan yang PAS bawa sekarang adalah untuk menegakkan Islam dan beliau memberi contoh kepada aku bukti seorang selebriti pun dah "celik mata" menyokong perjuangan PAS.Beliau tanpa segan silu meminta aku agar "bertukar",dan menyokong PAS.
Aku pun menjawab dengan berhemah,aku tidak  kisah kalau betul-betul perjuangan PAS ini ingin menegakkan Islam tetapi aku hairan kenapa PAS tidak mahu bertanding di keseluruhan 222 parlimen di Malaysia ini.PAS hanya bertanding di 64 parlimen sahaja.Kalau nak memerintah negara ini PAS perlu memenangi  143 Parlimen untuk majoriti 2/3 atau sekurang-kurangnya 114 untuk majoriti mudah.Mampukah memerintah?soal aku kepadanya.
Sekarang negara di perintah oleh BN dan didalamnya terdapat pelbagai parti lain seperti MCA,MIC,Gerakan dan banyak lagi tetapi kesemua ini mengakui bahawa sesipa yang menjadi Ketua UMNO secara automatik akan menjadi Pengerusi BN.Ini jelas bahawa walaupun BN mempunyai parti-parti lain didalamnya tetapi orang Melayu (Islam) adalah Ketua mereka.Tetapi perkara ini tidak berlaku di dalam PR.Mengapakah PR masih lagi belum didaftarkan sebagai sebuah parti yang sah?bertanding menggunakan satu lambang dan bukan menggunakan lambang-lambang parti sendiri?Sekiranya PR didaftarkan adakah PAS menjadi ketuanya atau pun orang bukan islam dari parti lain?T
Aku semakin geram,aku bertanya lagi kepadanya adakah selama ini BN(UMNO) tidak memperjuangkan Islam?adakah beliau faham dengan Rukun negara dan Perlembagaan?Bukankah didalam perlembagaan jelas menunjukan perjuangan UMNO untuk Bangsa dan Agama?
Beliau semakin terdiam,aku pun mula mengatur kata.Kita satu bangsa dan agama seharusnya memikirkan pentingnya memperjuangkan nasib bangsa kita di masa depan.Nasib Agama kita di waktu akan datang dan bukan memperjuangkan nasib kita ketika ini.Tiada guna bersama DAP yang jelas menentang Islam.Tujuan mereka hanya untuk meletakkan bangsa kita serendah-rendahnya.Apa yang berlaku di Singapura dan  masyarakat melayu di selatan Thailand harus dijadikan teladan.
"Sesungguhnya ALLAH tidak mengubah apa yang ada pada sesuatu kaum sehingga mereka mengubah apa yang ada pada diri mereka sendiri"-Surah Al-Rad ayat 11.

 

Tiada ulasan: