Rabu, 15 Jun 2011

Ambiga Sereenevasan Dan IFC? Apa Agenda?



DIALOG ANTARA IFC YG DITERAJUI OLEH AMBIGA SEREENEVASAN DAN The Allied Coordinating Committee of Islamic NGOs (ACCIN), Yg sedih tu PAS pulak yg sibuk2 menjadi perantara dgn memberi penjelasan berkaitan inisiatif IFC untuk bertindak sebagai badan suruhanjaya hak keatas golongan murtad..........

Menurut kenyataan yang dikeluarkan oleh Pemuda PAS (Perlis), Suruhanjaya Interfaith adalah:- sebuah suruhanjaya yang dicadangkan penubuhannya seperti sebuah badan berkanun yang mempunyai kuasa undang-undang yang boleh mengubah ajaran sesetengah agama (baca: Islam) akibat desakan penganut agama lain.
- Badan ini berfungsi mirip sebuah Mahkamah dan segala keputusannya adalah muktamad ke atas agama yang bersabit.
- Suruhanjaya harus setiap saat secara bebas melakukan fungsinya sebagai badan penasihat, konsultatif dan damai
- untuk mempromosikan kesedaran akan prinsip dan keyakinan dari pelbagai agama dan kepercayaan dunia (pasal 5 (1) (a)
- untuk menasihati Kerajaan dan / atau pihak berkuasa yang relevan dari aduan terhadap pihak berkuasa tersebut dan mengesyorkan kepada Kerajaan dan / atau kuasa seperti langkah yang tepat yang akan diambil (bahagian 5 (1) (b)
- menyelesaikan pertikaian atau membaiki perbuatan atau kelalaian, yang berasal dari atau merupakan pelanggaran harmoni keagamaan dengan cara pengantaraan, perundingan atau perdamaian (pasal 5 (1) (i)

Sekutu Jawatankuasa Penyelarasan Islam NGO (ACCIN) menunjukkan bahawa ada agenda tersembunyi pada bahagian penyelenggara Inisiatif. ACCIN menyatakan:

TERDAPAT AGENDA TERSEMBUNYI
- IFC cuba untuk memotong dan merampas kuasa Negara Islam Badan Keagamaan
- IFC akan melewati Mahkamah Syariah
- IFC mahu menggunakan Mahkamah Sivil untuk memutuskan Matters Agama Islam
- Pembentukan IFC merupakan gangguan pada Intra-Negeri Muslim (BUKAN Hal Antar-Agama) (sic)
- IFC akhirnya akan melanggar hak-hak kaum Muslim untuk melaksanakan Islam sesuai dengan ajaran Al-Quran dan Hadis
ACCIN menyatakan:
Pihak Penaja jelas menunjukkan sikap yang anti-Islam. Ini adalah kerana beberapa memorandum yang dikeluarkan oleh mereka sebelum ini seperti berikut:

Seseorang Muslim patut diberi hak untuk meninggalkan Islam walaupun agama Islam tidak membenarkannya;
Artikel 11 Perlembagaan Persekutuan (dilihat dari aspek pelbagai dokumen antarabangsa mengenai hak asasi manusia dan hujah-hujah kes mahkamah di negara-negara bukan Islam) seharusnya diguna-pakai dalam menentukan hak seseorang Muslim memilih untuk murtad, dan bukannya undang-undang syarak;
Untuk memudahkan proses murtad Mahkamah Sivil dan bukannya Mahkamah Syariah yang seharusnya diberi kuasa menentukan hak seorang Muslim itu keluar dari agamanya;
Usaha yang diambil oleh Pihak Berkuasa Syariah Negeri memulihkan orang-orang yang bakal murtad dipertikaikan;
Istilah Muslim di bawah Undang-undang Enakmen Negeri terlalu luas walaupun didapati konsisten dengan undang-undang Syariah;
Seseorang itu tidak harus dianggap Muslim hanya disebabkan kedua ibubapanya Muslim atau beragama Islam atau dalam keadaan lain berdasarkan Undang-undang Syariah. Individu berkenaan sepatutnya membuat pilihan atas kehendaknya sendiri;
Agama seseorang Muslim itu tidak sepatutnya tercatat pada Kad Pengenalannya.



Tiada ulasan: